24 Jun. 2019
V-ati gandit vreodata cate dintre lucrurile din jurul vostru folosesc motoare electrice? Lista este nesfarsita, incepand de la masini de spalat pana la motoare electrice de dimensiuni mari, utilizate in diverse industrii.
Iata cateva din etapele semnificative din istoria motoarelor electrice:
1. La baza aparitiei motoarelor electrice au stat cateva inventii anterioare, precum cea a bateriei de catre Alessandro Volta, generarea unui camp magnetic de curecnt electric si aparitia electromagnetului.
2. Transformarea energiei electrice in energie mecanica prin electromagnetism a fost demonstrata pentru prima data de catre omul de stiinta britanic Michael Faraday, în 1821. Prin dispozitivul creat el a aratat ca daca trece curent electric printr-un fir, iar acesta este pus langa un magnet, atunci firul se roteste in jurul magentului.
3. In 1827, maghiarul Ányos Jedlik a inceput sa experimenteze cu dispozitive electromagnetice rotative. Initial, al a folosit dispozitivul pentru instruire la universitate, apoi a demonstrat ca dispozitivul creat este primul care continea cele trei componente de baza ale motorului de curent continuu: stator, rotor și comutator.
4. Primul motor de curent continuu capabil sa alimenteze o unealta a fost inventat în 1832 de catre omul britanicul William Sturgeon. In urma lucrărilor lui Sturgeon, americanul Thomas Davenport a construit un motor de acest tip imbunatatit. Acesta se invartea cu 600 de rotații pe minut și a fost folosit pentru functionarea unei prese de tiparit.
5. Motorul modern de curent continu a fost accidental (re)descoperit de Hippolyte Fontaine si Zénobe Gramme în 1873. Cand doua dinamuri au fost conectate in paralel, un alternator a functionat ca un motor, actionat electric de celalalt. Aparatul Gramme a devenit astfel primul motor electric industrial de succes.
6. In 1888, Nikola Tesla a inventat primul motor de inductie, care functiona cu o retea de curent alternativ cu doua faze. Tesla si-a continuat lucrul cu motorul de curent alternativ in urmatorii ani la compania Westinghouse. In aceasi perioada, Michail Doliwo-Dobrowolski a dezvoltat simultan motorul asincron trifazat cu rotorul in scurtcircuit.